مصرف شکر و تغذیه ی بد علت اصلی چاقی است

22 آوریل 2015- به گفته ی متخصصان، مصرف مقادیر زیاد شکر وکربوهیدراتها دربروز چاقی بیشتر از عدم فعالیت فیزیکی نقش دارد.

آنها می گویند: هر کسی حتی  ورزشکاران می توانند با تغذیه ی بد چاق شوند.نتایج این تحقیق بصورت آنلاین درمجله ی the British Journal of Sports Medicineمنتشر شد.

بر اساس عقیده ی رایج ورزش منظم،  کلید دور ماندن از بیماریهای جدی مانند دیابت، بیماری قلبی و زوال عقل است، اما نویسندگان این مقاله می گویند: در حال حاضر کالری موجود در رژیم  غذایی ما بیش از عدم  فعالیت فیزیکی، مصرف الکل و سیگار کشیدن همراه با مصرف الکل در ابتلا به این بیماریهای جدی نقش دارد.

شواهد نشان می دهد 40 درصد از افرادیکه وزن آنها در محدوده ی نرمال است از اختلالات متابولیکی که معمولاً با چاقی مشاهده می شود، رنج می برند. عقیده ی غالب این است که فقدان ورزش و فعالیت بدنی به  این گونه اختلالات دامن می زند، مفهومی که ریشه ی آن را در نوع بازاریابی شرکت های بزرگ و کارخانجات تولید صنایع غذایی و تنباکو می توان یافت. هدف تاکتیک های روابط عمومی این صنایع انکار و شک در نتایج علمی و منحرف نمودن نتایج علمی دانشمندان برای متقاعد کردن مردم به مصرف اینگونه محصولات و عدم ارتباط سیگار کشیدن با سرطان ریه است.

نویسندگان این مقاله می گویند: تبلیغات انجام شده توسط افراد مشهور برای نوشیدنی های شیرین یا تنقلات و مواد غذایی ورزشی باید متوقف شود و باشگاه های بدنسازی و سالن های ورزشی باید فروش این محصولات را در غرفه های خود متوقف کنند.

پیام های بهداشتی اشاره به شمارش کالری برای رسیدن به یک وزن سلامت دارند در حالیکه مشکل اصلی منبع کالری است. کالری حاصل از شکر و مواد غذایی قندی صرف ذخیره سازی چربی و بروز بیشتر گرسنگی می شود درحالیکه کالری بدست آمده از چربی سبب القاء احساس سیری و پری می شود.

 دانشمندان می گویند: به ازاء هر 150 کالری شکر اضافه در روز در مقایسه با دریافت همین مقدار کالری با مصرف چربیها ، شیوع دیابت 11 برابر افزایش می یابد.

درحال حاضر شواهد موجود بیانگر اینست که  مصرف کربوهیدراتها بهتر از مصرف شکر نیست، تحقیقات اخیر نشان می دهد کاهش کربوهیدرات ها در رژیم  غذایی موثرترین و تنها رویکرد برای کاهش همه ی ویژگی های سندرم  متابولیک است و باید  به عنوان اولین استراتژی برای درمان دیابت در نظر گرفته شود حتی اگر فرد قادر به کاهش وزن خود نباشد کاهش مصرف کربوهیدرات ها و شکر افزوده  می تواند موثرترین راه برای مقابله با این معضل باشد.

 علاوه بر این سایر تحقیقات نشان داده است بجای مصرف مقادیر زیادی کربوهیدرات قبل از ورزش شدید بخصوص برای افرادیکه  نسبت به انسولین مقاوم هستند، بهتر است یک وعده ی  پرچرب و کم کربوهیدرات مصرف شود. فضای مرتبط  با رژیم های غذایی در رسانه ها و اجتماع باید تغییر کند، این کار موجب می گردد مردم بطور خودکار انتخابهای سالم تری داشته باشند این کار نسبت به آموزش و مشاوره تأثیرات بیشتری خواهد داشت. محققان می گویند: انتخاب کالری سالم ساده ترین انتخاب است، وقت آن رسیده است که به تبلیغات صنایع غذایی پشت کرده و موهوماتی که درباره ی عدم فعالیت بدنی و چاقی وجود دارد را کنار بگذاریم و رژیم غذایی ناصحیح خودمان را تصحیح کنیم.

 منابع:

British Journal of Sports Medicine, 2015; DOI: 10.1136/bjsports-2015-094911

www.sciencedaily.com/releases/2015/04/150422221410.htm

www.diabetes.co.uk/news/2015/apr/sugar-and-bad-diet,-not-lack-of-exercise,-responsible-for-obesity-crisis-95250149.html